-->

2018. június 4., hétfő

27. fejezet - Felvilágosodás

Salut!
Megvan valakinek a felvilágosodás? Rousseau, meg Voltaire? Nem tudom, ki hogy van vele, mi duplán vettük, irodalomból és töriből is, szóval szinte hajtott ez, hogy valahogy beleírjam a történetbe. Az már más kérdés, hogy milyen kontextusban.
További jó olvasást azoknak, akik eljutottak idáig! És kitartást mindenkinek, akik még az iskolapadban ülnek, vagy a szóbeli érettségire, esetleg valamilyen vizsgára készülnek. Lassan vége. ;)
-------------------------------------------------------------------


Nos, még nem tartunk a felvilágosodásnál, mégis van, ami megragadt általánosból.
Először is, hogy változtatni akartak. Az emberek válaszokat akartak, nem pedig a meséket, azok felé fordultak, akiknek addig nem hittek. Az egyén és a közösség érdekének összehangolását akarták. Alapvető jogokat akartak, és még sorolhatnám. A kor jelszava pedig ez volt: merj gondolkodni!
Nos, akkor fordítsuk ezt át az én helyzetemre.
Válaszokat akartam. Roderich miért ugráltatott, mint egy pincsit, vagy pedig mint egy vérebet (helyzettől függően)? Ha szembe kerültünk a trióval, elvárta, hogy mellette álljak, megvédjem tőlük, de mikor kettesben voltunk, egyértelműen ő volt a főnök, mindig az volt, amit ő mondott. Ha azt mondta, menjünk a könyvtárba, akkor a könyvtárba mentünk, ha zongorázni akart, akkor a zeneterembe vonultunk.
Miért volt megsértődve, ha másokkal voltam? A barátnőimet magára hagytam, mert vele akartam időt tölteni, azt hittem ettől jobb lesz nekem, a kapcsolatunknak. Hanyagoltam a legjobb barátom, mert ő állandóan kitalált valamit, amivel magánál tarthatott. Ebből elegem volt! Illetve mi az, hogy megmondja, kivel barátkozhatok. A kis másodikos triumvirátussal jóban voltam. És? Attól, hogy ő és Gilbert nem jönnek ki, nem azt jelenti, hogy nekem is utálni kell a srácot! Értem én, hogy nem tetszik neki, hogy az „esküdt ellenségével” lógok, de egy kapcsolatban nem csak az egyik fél feltételei teljesülnek, nekem is van szavam. Kooperálni kell, nem csak az ő ötleteit lehet megvalósítani.
Értettem én, hogy a családja elvárta, hogy olyan úrilányt szedjen össze, aki beillik a képbe, de már be kellett volna látnia, hogy én nem vagyok olyan. Elegem volt a „húzd ki magad”, „ne fintorogj”, „legyél nőiesebb”, mondataiból. Nem mindegyiket mondta így közvetlenül ki, de a tekintete sokkal többet elárult, mint a szavai. Nem voltam úrilány. Nem érdekelt a divat, nem érdekelt a pénz, sem a politika, amiben ő jártas, mert annak kell lennie.
Sokat gondolkoztam, és rájöttem, hogy talán mégsem illünk annyira össze. Nekem valaki egyszerűbb kellett, aki nem várja el, hogy olyan legyek, mint amilyen nem vagyok. Mindig adni akartam neki új esélyt, de vajon megérte? Hiába próbáltam neki utalgatni, hogy nekem így nem jó, nem értette meg.
A márciust nem úgy kezdtem el, hogy szakítani akarok vele, hanem úgy, hogy változtatok, lassanként, hátha észreveszi, hogy nekem az eddigi felállás nem tetszett. Bátrabb voltam, többet szerettem volna beleszólni a dolgokba. Nem vette jó néven. Veszekedtünk, ilyenkor kicsit visszavettem a tempóból, próbáltam valamivel a kedvére tenni, mint például a némettel. Az sem sült el jól. Rögtön a negatívat látta benne, megint én lettem a hibás, hogy mit képzelek, hogy Gilberttel és Lilivel töltök egy kis időt. Elnézést, hogy meg akarok tanulni egy nyelvet, hogy a kedvére tegyek! Úgy látom, minden rossz, amit magamtól teszek… De talán mégsem a lassú változás a jó, hanem a gyors és drasztikus. Erre viszont még nem voltam kész. Ahogy Gilbertnek is mondtam, ha megint úgy dönt, hogy irányítani akar, megváltoztatni, akkor elég, nem fogok neki új esélyt adni.
Délutánonként próbáltam a lányokkal időt tölteni, finoman elutasítottam a meghívásait a könyvtárba vagy a zeneterembe, amiért mindig kaptam egy felháborodott pillantást. Ott, a többiek előtt nem mondott semmit, de mikor kettesben voltunk, kicsit burkoltan, de kifejezte, hogy ne merjek még egyszer ilyet csinálni. Csak azért is csináltam. Őszintén, jól esett, hogy végre kicsit lázadok a tökéletes „bécsi lány” szerep ellen.
Egyszer Skype-on beszélgettünk a szüleivel, kérte, hogy az egyenruhámat viseljem, bár hétvége volt. Hmm… nem. Egyszerű New Yorkeres bordó pulcsiban voltam, valami szöveggel rajta, ami már félig lekopott, a lábamon koptatott farmer és fekete bokacsizma. Nem voltam épp elegáns, a hajam is lusta voltam előző nap megmosni, így most hollandfonással összefogva lógott előre a mellkasomra, néhány tincs az arcom körül szálldosott, miután a hullámcsat elengedte őket. Hogy mennyire bosszantotta Roderich-et! Láthatóan a szülei is eléggé kiábrándultak belőlem, akik a hétvége ellenére is kicsípték magukat. Elnézést, de én ilyenkor otthon lovaglónadrágban és bő Tankcsapdás pólóban szoktam ücsörögni egy bögre forrócsoki társaságában. A bolyhos téli zoknit már meg se említsem? Jobban járok, ha ezt meghagyom magamnak, az osztrákok biztosan még jobban kiakadnának…
Gilberttel persze folytattam ezután is a németezést, bár már nem odakint, hanem a szobámban. Ha Lili ráért, ő is tovább segített, egyszer, mikor egyik tanárom se ért rá, Ludwignak kuncsorogtam egy kis korrepért. Először kérdőn meredt rám, bár utána belement a dologba, segített kijavítani, amit nem tudtam kiejteni rendesen. Roderich ezt tudta, de másodszor már nem merte mondani, mert az első után is egy elég gyilkos pillantást vetettem rá, ahhoz, hogy megértse, jobb ha egy kicsit pihenteti a témát. Lehet tényleg ez a nyitja: az ellenállás.
De voltak számomra olyan dolgok, amikből biztosan nem engedtem: a magyar dolgok. Magyar voltam, nem más. Eldöntöttem már rég, ha külföldi is lesz a férjem, a gyerekem tudni fog magyarul, ismerni fogja a történelmünk, a népdalaink, a motívumaink. Ezt sosem adtam volna fel. Ha ezt akarta volna korlátozni, biztos beintek neki és közlöm, hogy vége. Eddig még nem kellett ezt megtennem…
Végül, az én jelszavam pedig ez volt: merj változtatni!

- Hallo, meine Liebe! Deuscht? – pattant le mellém Gil az ágyra. A kezébe nyomtam a szótárfüzetem, tele új szavakkal, amiket kikérdezhet. Nemzetiségek, jajjaj! – Ügyes vagy! – vigyorgott rám, mikor végighaladtunk minden egyes szón, némelyiket kétszer is. – Mi a baj?
- Csak fáradt vagyok – motyogtam és megdörzsöltem a szemem.
- Ne nézz hülyének, bitte! – szólt rám kicsit élesebben. – Mivel van baj? A matekkal? A sulival? Az arisztokreténnel?
- Gilbert! – szóltam rá.
- Szóval vele! – jött azonnal rá, bár nem tűnt meglepettnek. – Tudom a szokásos szöveget: nem akarsz vele szakítani, mert meg akarod oldani a dolgot, hiszen ő az első nagy szerelmed… blablabla!
- Nem – motyogtam, mire visszakérdezett, hogy „mi?”, nem voltam benne biztos, hogy nem hallotta vagy meglepődött. A tekintete alapján az első, de őt ismerve talán mégiscsak a második. – Nem ez a baj. Sőt… Izé… pont ez az, hogy már nem akarom folytatni annyira, mint például januárban. Szerintem nem illünk össze…
- Lehetek őszinte?
- Igen – dőltem kicsit hátra, kíváncsian vártam, hogy mit mond.
- Erre rajtad kívül már mindenki rájött, nem sokkal azután, hogy összejöttetek – közölte kíméletlenül, és bár fel voltam erre készülve, de mégis pofonként ért a dolog. Elöntötte a könny a szemem, ő meg talán kicsit megbánta a szavait.
- Miért nem mondta senki? – hüppögtem.
- Hallgattál volna ránk? – kérdezett vissza, aztán előszedett a zsebéből egy zsepit és a kezembe nyomta. Megtöröltem az arcom, nem akartam válaszolni, mert ez olyan költői kérdés volt. Felesleges lett volna a felelet, mert mindketten tudtuk, mit mondanék. Nem, nem hallgattam volna… - Hé, meine Liebe! Már az elején tudtuk, hogy nem illetek össze, de reméltük, hogy boldog leszel mellette. Akkor még nem sejtettük, hogy ő egy ekkora f…
- Gilbert! – szóltam rá ingerülten, mire visszanyelte a sértést és „javított”.
- Ekkora Arschloch.
- Gilbert!
- Bocs! Az nem? – tárta szét a karját olyan „ez van” stílusban, a lendülettől a falba is beleütötte, mire káromkodni kezdett. Hangosa nevettem rajta, amivel elértem, hogy ő is elmosolyodjon. – Őszintén, te jobban érdemelsz…
- Kinél? Roderich-nél?
- Mindenkinél. Még Nagyszerűségemnél is – vigyorodott el.
- Ááá, Nagyszerűséged szintje már majdcsak elég lenne – kacagtam, mire neki kicsit kikerekedtek a szemei és mintha elpirult volna a bók hallatán. – Mi az, Gil, elvitte a cica a nyelved?
- Cöh! Nein! – tért észhez, aztán kiöltötte rám a nyelvét, de még mindig az arcán volt az a kis pír. Újból rám mosolygott, aztán megcirógatta az arcom.
- Köszönöm, Gil, mindent – néztem a szemébe, amikben csillogott a jókedv.

- Feliiiiiks! – csiviteltem és a lengyel nyakába ugrottam.
- Bözsiiii! – ölelt vissza, arcát az enyémnek nyomta. – Ó, hali, Beilschmidt – nézett a németre, mikor észrevette.
- Hallo, Łukasiewicz – intett, aztán már ment is a saját asztalukhoz.
- Mizu, csajszi – karolt belém a lengyel és elkezdett húzni az ételkiadó ablak felé. Miután választottam a kínálatból, mesélni kezdtem, hogy mit csináltunk az elmúlt másfél órában. Leültem, közben elcsevegtem a legjobb barátommal, aki hangosan nevetett a viccemen, amit mondtam. Imádta, mikor magyar stand-uposok vicceit fordítom le neki. Szerinte a magyaroknak nagyon jó humora van, ezzel pedig történetesen egyetértettem.
- Szervusz, Elizabeta! – ült le mellém Roderich, mire Feliks elkomorodott. – Min nevettek?
- Csak egy viccet meséltem Feliksnek – vontam meg a vállam, mire kérte, hogy neki is mondjam el. A mosolya csak olyan „csak azért, hogy ne bántsalak meg.” Kicsit fakult a jókedvem. Akkor inkább mondta volna, hogy nem jó vicc…
Vacsora után elmentem vele a zeneterembe, de nem igazán figyeltem a zenére, sokkal inkább gondolkoztam tovább azon, ami köztünk van. Ha kérdezte, hogy milyen volt, csak mosolyogtam és megdicsértem. Észre se vette, hogy elkalandoztam. Ahogy azt se tűnik fel soha neki, mikor valami bajom van. A többiek miért látják mindig meg azonnal, ha bánt valami? Úgy tűnik akkor mégsem titkolom annyira jól az érzéseimet. Miért nem látja…?
Egyik délután csak egy csendes helyet kerestem, ugyanide jöttem, reméltem, hogy senki sem lesz itt. Először be is jött, körülbelül két percig egyedül voltam, aztán betoppant egy ismerős arc, aki meglepődve hőkölt hátra, mikor ott talált a zongorapadon ülve, a billentyűket nyomogatva. Leült mellém, nem szólt semmit, csak a jobb kezével egy halk kis dallamot kezdett játszani. Kíváncsian néztem, ahogy az ujjai végigtáncolnak a billentyűkön. A zene lelassult, majd átváltott egy teljesen más dalba, amit már én is jól ismertem.
Tavaszi szél vizet áraszt… Kaptam egyszer egy kézműves nyakláncot, amin egy kotta volt és egy tulipánmotívum. Ennek a népdalnak a kezdőhangjait jelölték a hangjegyek. Nem sok ékszert viseltem, de ez sokszor a nyakamban lógott, ha megérintettem, mindig eszembe jutott Magyarország, főleg itt a World Akadémián. Hosszú ujjai mindig a megfelelő hangra találtak rá, innen tudtam, hogy nagyon jól ismerte ezt a művet. Nem költött belőle bonyolult darabot, csak egy kézzel eljátszotta a fődallamot, aztán újra csend állt közénk. Úgy döntöttem én jövök. Megkerestem a megfelelő hangot minden szó nélkül, aztán már tudtam, mi után mi jön. Kis kece lányom… A második ismétlésnél már ő is beszállt, pár hanggal fentebb, tökéletes volt az összhang. Akaratlanul mosoly húzódott a számra. Random volt az egész, mégis tökéletes. Újra némaság.
Figyeltem a váltakozó fehér és fekete billentyűket, közben a fiú vállára hajtottam a fejem, aki lepillantott rám, majd puszit nyomott a fejem búbjára. Éreztem, hogy lángba borul az arcom. Újra felnyúlt és elkezdett egy kis dallamocskát játszani[1]. Biztos valami ottani népdal, vagy gyermekdal, gondoltam továbbra is a vállának dőlve.
- Mi a címe? – kérdeztem halkan, a hangom tényleg alig volt több, mint suttogás, azt hittem már nem is hallotta.
- Muss i denn. Sváb… népdal talán. Nem tudom, akkor tanultam meg, mikor zongorázni kezdtem.
- Az se most volt – mosolyogtam, amit ő is viszonzott halványan. Szemeit rám szegezte, úgy éreztem, hogy a lelkembe lát. Nyeltem egyet és elfordultam. Nem akartam, hogy bárki is olvasson bennem, főleg ő ne.
- Hát nem – reagált az előbbi kijelentésemre egy kicsit megkésve, ő is másra szegezte a tekintetét. – Mi a baj? – kérdezte, én meg lehunytam a szemem, mert pont ettől a kérdéstől féltem a legjobban…
- Semmi.
- Nem vagy jó hazudozó. Mondd el! Kérlek…
- Csak… nem érzem jól magam… ennyi. Tényleg – hebegtem, közben a kezem tördeltem.
- Hol nem érzed jól magad? A testedben vagy a szívedben?
- Te mióta beszélsz így? – nevettem fel kényszeredetten, remélve, hogy el tudom ferdíteni a beszélgetést valamerre másfelé. Halkan csettintett a nyelvével, jelezve, hogy ne próbálkozzak, rájött a tervemre. Újból elkomorodtam. – Az utóbbi.
- Sejtettem.
- Akkor minek kérdezted?
- Biztos akartam lenni benne, hogy jól sejtem – mosolygott szomorúan, mire sóhajtottam egyet.
- Nagyszerűségednek mindig igaza van – legyintettem és ismét visszadőltem a vállához.
- Ebben igazad van, meine Liebe, de most nem ez a lényeg. Mi a baj?
- Hát…


[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Muss_i_denn

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése