-->

2017. augusztus 29., kedd

9. fejezet – Második világháborús témahét II.

És a mai nap második fejezete: tá-dám!
------------------------------------
- Akkor! – kezdte Ludwig vasárnap délután, mikor végre összeraktuk a prezentációkat. A plakátok már készen voltak, a falakra is ki lettek téve, már csak az előadás volt hátra. – Akinek a nevét mondom, az ordítsa be, hogy kész vagy pedig most azonnal menjen és csinálja meg estére! – nézett végig a csapaton, aminek a tagjai kicsit behúzták a nyakukat, pedig mindenkinek megvolt minden. – Feliciano és Lovino?
- Kéééész~! – csicseregte a fiatalabb Vargas. Mellette a bátyja mogorván nézett a vezetőnkre.
- Kiku?
- Hai. Kész.
- Gilbert?
- Jawohl, kész!
- Roderich?
Lement még pár név, aztán végre én jöttem:
- Elizabeta?
- Kész – mondtam egy ásítás után. Hamarabb felkeltem, hogy kész legyen. Konkrétan én vártam a karbantartóra, hogy kinyissa az épületet, már rohantam is a gépterembe. Tényleg kellett volna egy saját számítógép…
- Jól vagy, meine Liebe? – bökött meg Gilbert, aki a mellettem lévő padon ült. Elhessegettem a kezét, aztán visszafeküdtem a kényelmesnek nem mondható papírtömbömre. Persze ő tovább piszkált, mire megkérdeztem Ludwigot, hogy kidobhatom-e a bátyját az ablakon. Gilbert egy olyan pillantást kapott a tesójától, hogy rögtön befejezte a hajam húzogatását. – Árulkodós! – morogta karba tett kézzel. Mint egy durcás gyerek…
Másnap délelőtt az előadóban készültünk, én még utoljára átolvastam a jegyzeteimet, a többiek is fel-alá rohangáltak, hogy minden a helyén legyen, vagy épp megkeressék azt, ami nincs ott, ahol a helye lenne. Például Feli-t, akit konkrétan nem találtunk meg reggel. Őt Lovino rángatta oda hozzánk. Kérdeztük az olaszt, hogy hol volt, de csak ennyit felelt: hetek óta nem tudtam sziesztázni! Jó pár csapattársunkból kitört a röhögés, csak Lovino, Ludwig és Kiku maradt komoly, mondjuk mind más-más okokból. Lovino szinte sosem mosolygott, ekkor is mérgesen meredt a németre, aki az orrnyergét dörzsölgetve sóhajtott egyet, mellette a japán fiú pedig egyszerűen csak alig mutatott bármiféle érzelmet, mióta itt volt. Bár, mikor szóba kerültek a mangák valamelyik héten, egészen lázba jött.

Forrás
Aztán mikor ott kellett állni az évfolyamtársaim és a másodikosok előtt, valahogy megszállt a rémület. A lábam remegni kezdett, a kezemben lévő papírt teljesen összegyűrtem. A francba. A tanárok elsötítétették a termet, egyedül a prezentáció látszott, amit kivetítettek a hatalmas vászonra. Ez kicsit az előnyömre is vált, tekintve, hogy így senki sem látta a bepánikolt fejem. Hirtelen valaki a vállamra tette a kezét és kicsit megszorította azt. Először azt hittem Roderich az, de aztán rájöttem, hogy ő a vetítés másik oldalán áll. Gyorsan megperdültem, így szembetaláltam magam Gilberttel, aki továbbra is úgy vigyorgott, mint a tejbetök.
- Izgulsz? – suttogta a fülembe, ahogy visszafordított előre, a keze továbbra is a vállamon nyugodott. Bólintottam, aztán oldalra pillantottam Ludwigra, aki a német diktatúra kialakulásáról beszélt. A mögöttem álló masszírozni kezdte a vállam, én pedig alig bírtam visszafojtani a jóleső sóhajt. Hallottam, ahogy kuncogott mögöttem egy darabig, de aztán csak akkor ébredtem fel, mikor meghallottam Kiku hangját:
- És most átadnám Erizabetának a szót, aki Magyarország virágháborús részvéteréről fog beszérni.
Mi? Máris én jönnék?
Rémülten néztem a csapattársaimra, akik csak biztatásuk jeléül biccentettek egyet. Lenéztem a kezemben tartott jegyzetre, aminek egy része ekkor felvillant a kivetítőn is. Vettem egy mély levegőt és közelebb léptem a kép sarkához, féloldalasan álltam, hogy lássam mind a prezentációt, mind a közönséget. Azonnal kiszúrtam Feliks-et, aki felmutatta a hüvelykujját és azt tátogta, ügyi leszek. Két sorral feljebb a szobatársaim mosolyogtak. Szinte rögtön eltűnt a közönség, csak ők hárman maradtak, úgy csináltam, mintha megint csak nekik mondanám. Újabb mély levegőt vettem, utána pedig felkaptam a tanári asztalon heverő irányítót, amivel válthattam a diákat.
- Eddig már hallhattatok a tengelyhatalmak három legfőbb országáról, most pedig elmondom egy háttérország történetét, amelyik valamiért mindig rossz oldalt választ a háborúkban – kezdtem, mire azok, akiknek volt egy kis fogalma Magyarországról, felkuncogtak. – Először is én is kezdeném a diktatúra kialakulásával. Az első világháború után…
Körülbelül negyedóra, húsz perc volt az előadás. Valakik jegyzeteltek, főleg a Holokausztos résznél, ami ugye tétel volt. A történelemtanárok végig bólogattak, nem kötöttek bele az információkba. Ahogy az előttem lévő négy személy, úgy én is kaptam pár kérdést nem a diákok, de a tanárok részéről is.
Talán a csapatunkból én tettem a prezentációba a legtöbb képet, a többit inkább elmondtam a papíromon lévő kulcsszavak alapján. Az előadó hátsó lámpái lettek csak felkapcsolva, mikor a diákok szóltak a tanároknak, hogy írni szeretnének, de ebben a fényben jól láttam, hogy elég sokakat érdekel, amit mondok. Örültem neki, sikerélmény volt ez számomra, mivel ha az általános iskolámban tartottam valamiből előadást, az osztályom fele általában nem figyelt oda rám. Ellenben itt barátaim újra felmutatták a hüvelykujjukat és vigyorogni kezdtek, jelezve, hogy nagyon ügyes vagyok. Biccentettem egyet feléjük, utána pedig felkonferáltam a következő embert, jelen esetben Roderich-et, aki Ausztriáról beszélt.
Ő is szépen összeszedte a dolgokat, rengeteg tényt, évszámot közölt, de az érdekességeket mellőzte, ami miatt sokkal kevesebben írtak az ő beszéde alatt, aminek a végén Gilbert egy hangos ásítást hallatott. Ludwig lekevert neki egyet, de a terem zengett a röhögéstől. Roderich a lehető leggyilkosabb pillantást vetett rá a szemüvege mögül, de az albínót egy kicsit sem zavarta, odalépett arra helyre, ahol az előtt még én álltam és beszéltem. A kivetítőn felvillant a Porosz Szabadállam zászlaja.
- Most pedig kicsit áttérünk a háború legtöbb életet követelő részére, a keleti frontra. De előtte szeretnék pár szót szólni egy országról, aminek hála Németország felemelkedhetett…
Ezzel bele is kezdett egy kis összefoglalóba Poroszországról, aztán pedig fokozatosan áttért a keleti frontról szóló előadására. Beszámolókat idézett, rengeteg ott készült képet mutatott. Hihetetlen lelkesedéssel beszélt erről a témáról, az pedig, hogy jegyzet sincs nála, csak a legvégén tűnt fel, annyira lekötött az előadása. Meg mertem volna esküdni, hogy az akcentusa is elhalványult, német szavakat egyáltalán nem használt, csak mikor szükség volt rá. Mikor az egyenruhákról volt szó, megmutatta, hogy milyenek találhatóak meg az iskola gyűjteményében, illetve még a sztorit is elmesélte, mikor német katonának öltözve rémített majdnem halálra. Mindenki nevetett rajta, ő maga pedig széles vigyort villantott rám, amire az lett a válaszom, hogy vállon ütöttem. Szaros német! Aztán a végén kicsit személyesebb téma felé is elkanyarodott:
- A dédnagyapáim is harcoltak a háborúban, az egyikük pont a keleti fronton – ezzel felvillant egy kép egy szőke férfiról, aki tagadhatatlanul rokona volt a két Beilschmidtnek. – Nem sokat tudok róla, nagyanyám nem mesélhet róla, mivel még ő maga is kislány volt, mikor háborúba ment. Elesett ott a fronton, úgy, mint sok ezer másik német, osztrák, netán magyar katona. Kikkel golyó, kikkel bomba, kikkel a hideg végzett – nézett végig az elcsendesedett közönségünkön. – De vajon megérte? Akik túlélték és elkapták őket az oroszok, azok a gulágba kerültek, ha szerencsések voltak és sikerült elbújni és visszamenni Németországba, akkor mit láttak a katonák? Egy lebombázott országot, aminek az egyik felét az oroszok, a másikat pedig az amerikaiak, angolok és a franciák irányítják. Szóval megérte? Ha engem kérdeztek nem. A keleti fronton egy jobb életért harcoltak, de nem a Führer nevében, hanem az országéban. Mondjuk az első cserben is hagyta őket – mosolyodott el keserűen. – Köszönöm a figyelmet. Átadnám a szót…
Figyeltem, ahogy visszasétál mögém és nekidől a falnak. Mély sóhajt hallatott, szemeit lehunyta. Odaléptem hozzá, hogy megkérdezzem, minden rendben van-e, de Eliska megelőzött, odaugrott Gilberthez és halkan faggatni kezdte a fiút, aki csak rövid válaszokat adott. A lilás szemek rám villantak, aztán vissza a cseh lányra, aki átölelte a karját. Mosoly húzódott az arcomra. Lehet, hogy összejönnek!
- Elizabeta – suttogta valaki a fülembe, mire megperdültem. Roderich állt mögöttem, halványan somolygott. – Nagyon ügyes voltál – hajolt oda hozzám, hogy halljam. Én is megdicsértem őt, aztán kicsit behúztam a nyakam, mikor Ludwig a szája elé tette a mutatóujját, jelezve, hogy csend. Egyszerre bólintottunk, majd pedig kuncogni kezdtünk. – Az előadás után lenne kedved eljönni velem sétálni? – kérdezte, mikor a vezetőnk újra az előadásra figyelt. Nem feleltem, csak bólintottam, utána pedig a keze után nyúltam.
Újra végignéztem a közönségen, akik elmélyülten figyelték a srácot, aki Romániáról beszélt. A csapatunk körülöttem vagy a saját papírjait nézte át utoljára, vagy nyitott szemmel aludt, mert végre túl volt a stresszes részen, vagy pedig ő is az éppen beszélőt hallgatta. Netán próbált valakivel beszélgetni. Ezutóbbiak voltunk mi Roderich-kel, illetve Gilbert és Eliska. A lány továbbra is a srác karját ölelte, lábujjhegyre állt, hogy a füléhez hajolva tudjon hozzá beszélni. A német elmosolyodott a szavain, közben a földet bámulta.
Alig egy órával később már cseréltünk is, tizenegy körül már mi ültünk a padokban, vártuk, hogy kezdődjön a szövetséges országok előadása. Mellettem Lili rágcsálta az automatából vett csokiját, aminek a fele előttem hevert, de én még hozzá se értem. A tollammal a fapadot kopogtattam, közben végiggondoltam az eddig hallott dolgokat. Tudtam, hogy majd mindenkitől elkérem a szöveget, amit elmondott, mert rengeteg érdekes dolog elhangzott, ami esetleg a tankönyvekben nem lesz benne.
Végre elkezdődött a szövetségesek előadása. Természetesen Feliks kezdte, hiszen Lengyelország megtámadásával kezdődött el az egész háború. Lelkesen adta elő az ő részét, kitérve olyan részletekre, amik őt a legjobban érdeklik. Ő is megemlítette a Holokausztot, a keleti frontot és még pár már elhangzott dolgot.
Őt a háborúba való belépés sorrendjében követték az emberek. Francis és Arthur az elsők között beszélt, de nem sokkal később szót kapott Alfred is a másik amerikaival. Mosolyogva néztem a fiúkat, ahogy egymás szavába vágva mesélnek, hogy az USA milyen nagy hős volt a második világháborúban. A történelemtanárokat vizslattam, akik kicsit összehúzott szemöldökkel figyelték a két srácot. Kicsit objektívebbnek kellett volna lenniük. Rendben, Gilbert is vitt bele egy kis szubjektivitást, de az ő véleménye inkább az akkori katonákét visszhangozta, míg ezek ketten inkább a jelen amcsi embereit.
Lenéztem a füzetemre. Amerikáról eddig nem sokat írtam le, maximum két sort. Ahogy láttam, körülöttünk mindenki kissé kérdőn bámulta őket. Hajjaj…
Olyan tíz perccel később végre túlugrottunk Amerikán, a diákok többsége pedig visszamerült a hallgatásba, jegyzetelésbe. Persze mint mindenhol, itt is voltak, akik inkább dumáltak. Csak hogy ez a valaki épp mögöttem ült és kicseszettül idegesített. De Roderich megelőzött a pisszegésben, mondjuk ez a dumálót nem is igazán zavarta. Hátranéztem a vállam fölött és akkor láttam, hogy Gilbert és Eliska az. Az osztrák most már hátrafordult és úgy suttogott a németnek, aki csak vigyorogva vonta fel a szemöldökét, majd a kérést figyelembe se véve visszamerült a beszélgetésbe a cseh lánnyal. Seggfej.
- Gilbert! – szóltam rá én is, mert már képtelen voltam a koncentrálásra. – Fejezzétek már be. Kérlek! – az utolsó szónál rájuk néztem.
- Kapok valamit cserébe? – jött a válasz.
- Nem baszlak fejbe a serpenyővel megint – morogtam magyarul és előrefordultam.
- Akkor ennyi, meine Liebe – dőlt ő is hátra, mire Eliska a vállával nekidőlt a fiúénak, az pedig átölelte. Felvontam a szemöldököm, aztán újra az előadásra kezdtem figyelni.

- Annyira le akartam már ütni Gilbertet – sóhajtottam, mikor végre kijöttünk a teremből. A szövetségesek előadása után volt egy ebédszünet, de aztán vissza kellett menni, hogy a semleges országokról is halljunk pár szót. Roderich bólogatni kezdett. Őt ugyanúgy bosszantotta a német viselkedése, de egyszerűen nem tudtuk mivel elhallgattatni. Legalábbis mi. Aztán az egyik tanár mondott neki valamit, ami miatt elnémult.
Épp a cukrászda felé sétáltunk, mikor elkapott minket az angliai időjárás. Először csak csöpögött, majd egyre nagyobb szemekben esni kezdett az eső. Félúton voltunk, először nem is tudtuk, hogy merre menjünk, vissza vagy a célállomásra. De mivel esernyő egyikünknél se volt, így inkább a kollégium felé kezdtünk rohanni. Mondjuk az osztálytársam alig pártíz méter után kifulladt, ami miatt lassítanunk kellett. Konkrétan úgy néztünk ki, mint akik zuhanyozni voltak. Kuncogva figyeltük egymást, ahogy végre tető alá értünk.
- Mi lenne, ha átöltöznénk és egy óra múlva, esernyő kíséretében, átmennénk zongorázni –vetette fel az ötletet, amire azonnal ráharaptam. Bólogatni kezdtem, aztán felkocogtam a lépcsőn, hogy addigra elkészüljek. Lezuhanyoztam, aztán megszárítottam a hajam is. Lili bevállalta, hogy szépre megcsinálja a hajam, mert ez igenis randi volt az ő szemében. Persze én ellenkeztem, de a két szobatársam nem lehetett eltántorítani az ötletüktől. Amíg a liechtensteini lány a tincseimmel szórakozott, addig Katya keresett virágot, amit beletűzhettünk a kész műbe. A kész frizurában volt minden: fonás, konty, hullámcsat, kicsi virágok. Szép lett, tényleg olyan… randira való. Persze ők előszedték az egyik ruhámat is, ami színben passzolt a virágokhoz.
A tükörben végignéztem magamon. A hosszú, hullámos hajam hátra volt fogva, csupán pár rövidebb tincs maradt szabadon. A térdig érő ruhám kiemelte az alkatom, és mivel a hozzá illő cipőm otthon maradt, így Katya adott nekem egy topánkát.
- Olyan csini vagy! – lelkesedtek, közben tökéletesítették a művüket. Az egyikük egy vékony karkötőt tett a csuklómra, a másikuk szempillaspirállal akart nekem esni az utolsó percekben. Gyorsan elköszöntem tőlük és szó szerint kirohantam a szobánkból. – Jó randit! – integettek tökéletes összhangban.
- Ez nem randi! – fordultam vissza kicsit morcosan. Csak kacagtak egyet a kijelentésen, aztán becsukták az ajtót, mielőtt újra kiabálhattam volna.
Lent Roderich már várt, és őszintén: ő is kicsit jobban kicsípte magát, mint egy zeneórához kellett volna. Akaratlanul is meglepett Ó-ra nyílt a szája, mikor meglátott, ami halvány pirulásra késztetett. Próbáltam nem mutatni, de tetszett a reakciója. Végül is melyik lány ne örülne, ha valaki meg se bír mukkanni a látványától. Na, ugye? Szóval én is ezt éreztem ebben a percben, az egóm pedig nőtt közben egy kicsit.

Belekaroltam, mikor felajánlotta a karját. Induljunk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése